Z pump mizí a zdražuje AdBlue pro diesely. Auta bez kapaliny se nerozjedou
25. říjen 2021 Redakce Auto 1170 zobrazení 347 slovVelká část kamionů a některá dieselová osobní auta potřebují k naftě i kapalinu AdBlue. Kvůli nedostatků na trhu kapalina na čerpacích stanicích výrazně zdražuje a autodopravci i majitelé naftových aut ji vykupují.
Při současných vysokých cenách zemního plynu, který je základní vstupní surovinou při výrobě AdBlue, se totiž producentům nevyplatí vyrábět a šíří se obavy z nedostatku kapaliny.
Podle prezidenta Česmadu Josefa Melzera za poslední tři týdny se cena složky AdBlue zvedla o 300 procent. Firmy i jednotlivci navíc v obavách z nedostatku složky, bez níž by jejich vozy byly nepojízdné, nakupují do zásoby, uvedlo Právo.
„Chemické továrny napříč Evropou, které používají zemní plyn jako vstupní výrobní surovinu, odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoli produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní. To dopadá i na produkci AdBlue,“ uvedl Karel Hanzelka, mluvčí Agrofertu, vlastníka slovenské chemičky Duslo Šaľa, která AdBlue produkuje.
Meziroční nárůst prodejů AdBlue je u asi 1300 pump spadajících pod Českou asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) 135 procent. Uvedl to pro Právo Václav Loula. Souvisí to prý s modernizací a obměnou vozového parku nákladních i osobních dieselů s technologii selektivní katalytické redukce podle emisní normy Euro 5 a Euro 6.
To se týká i nových turbodieselů Volkswagenu, vybraných motorů Audi, Citroen a Peugeot i Škody Auto.
AdBlue je vodný roztok močoviny, který se skládá ze 32,5 % z technicky čisté močoviny a ze 67,5 % z demineralizované vody. Vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv a snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech.
Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což zabraňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě je u současných dieselových osobních aut v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.
Reklama