Brněnský dopravní podnik se pečlivě chystá na zimní období

24. listopad 2020  Redakce   Brno  282 zobrazení  607 slov

Zimní období znamená pro provoz městské hromadné dopravy zvýšenou zátěž, Dopravní podnik města Brna proto každoročně přijímá sérii zimních opatření, která pomohou zhoršené povětrnostní podmínky zvládnout.

Tramvaj v Brně. Foto: Pixabay.comTramvaj v Brně. Foto: Pixabay.com

„K základním prvkům patří  kontrola technického stavu vozidel, vyhřívání výhybek nebo preventivní ošetřování trolejového vedení proti námraze,“ uvedla mluvčí podnika Hana Tomaštíková v tiskové zprávě.

Reklama

„Za přípravou na zimní období stojí velký kus práce, která není vidět, ale zajistí bezpečný provoz MHDi v nepříznivých podmínkách,“ připomněla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Pracovníci dopravního podniku musí být stále připraveni reagovat na aktuální situaci a k dispozici musí mít veškerou potřebnou techniku a vybavení – například zásoby písku na posyp kolejí, funkční vozy a techniku na ošetření trolejového vedení a řešení mimořádných událostí a mnoho dalšího,“ zdůraznila primátorka.

Řidiče tramvají každoročně na podzim potrápí padající listí, které zanáší kolejnice. Tato namoklá vrstva snižuje přilnavost kol ke kolejím, vozy se hůř ovládají a v případě rozjíždění nebo brzdění mohou kola prokluzovat.

V zimě pak podobné problémy přináší sníh a použití posypové soli. Řidiči proto využívají tzv. pískování, kdy zmáčknutím jediného tlačítka (nebo automaticky) dojde k posypání kolejnic pískema zamezení nežádoucího klouzání.


„Jedná se o speciální jemný písek, který je v tramvaji uložený v prostoru pod sedadly v tzv. pískovačích, odkud se sype rovnou pod kola. Ročně pro tyto účely spotřebujeme 300 tun písku za bezmála 1,5 milionu korun. Největší spotřeba je od října do března,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Pokud podle meteorologické předpovědi existuje riziko tvorby námrazy, vyjíždí v nočních hodinách speciálně upravená tramvaj (tzv. mazačka) a trolejbus a provádí preventivní ošetření trolejového vedení nemrznoucí směsí.

„Pokud by na trolejovém vedení ulpěl led, mohla by tramvaj nebo trolejbus v daném místě uvíznout, tak jako tomu bylo například v prosinci roku 2014, kdy se vlivem prudkých změn počasí tramvajováa trolejbusová doprava na několika místech v ČR zcela zastavila. Tyto vozy za noc po městě projedou a ošetří až 150 km tratí,“
dodal Havránek.

Kromě těchto opatření jsou vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první, vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu snáze odstraní.


365 dní v roce, 24 hodin denně je nutné udržovat průjezdné výhybky, aby mohly tramvaje bez problémů odbočit.

Při sněžení je pracovníci DPMB ručně vymetají, případně se zapíná vyhřívání výhybek, které sníh rozpouští. K tomuto kroku se přistupuje i při silných mrazech – pokud teplota klesne pod 12 stupňů Celsia.

„Dnes už máme na řadu věcí techniku, ale ještě v 90. letech měli kancelářští pracovníci dopravního podniku přidělené výhybky a košťata a v případě silného sněžení vyráželi do terénu je vymetat,“
vzpomíná dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3.5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x