Stavba největšího tramvajového tunelu v Česku vstupuje do třetí třetiny
16. říjen 2021 Redakce Brno 1508 zobrazení 684 slovCovidová situace, nepřízeň počasí ani komplikované uzavírky nenarušily stavbu tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu v Brně. Dva roky od poklepání základního kamene je nejdelší tunel pro tramvaje v Česku postavený a vyhloubený v celé své délce 619 metrů.
Zasypáním tunelu a zatravněním letos skončí většina činností na povrchu, v příštím roce se bude pracovat zejména v podzemí. První tramvaje po 912 metrů dlouhé trati za 1,4 miliardy korun projedou na konci roku 2022.
„Stavba největšího tunelu pro tramvajovou dopravu v Česku se posouvá kupředu v souladu s harmonogramem, což je dobrá zpráva nejen pro budoucí cestující, ale i obyvatele Starého Lískovce,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„Velmi si vážím jejich shovívavosti, protože jsem si vědoma, že bydlení v blízkosti tak velké a dlouhodobé stavby je nepříjemné. Můžeme však slíbit, že v letošním roce dojde k dokončení většiny hlučných a terénních prací na povrchu a práce se v příštím roce budou více soustředit dovnitř tunelu. Z celkových nákladů 1,4 miliardy korun v letošním roce proinvestujeme přibližně půl miliardy,“ dodala Markéta Vaňková.
Průběh stavby
„V tuto chvíli jsou téměř hotové oba portály tunelu, jak z ulice Netroufalky, tak z ulice Osové. Tunel je vyhlouben v celé své délce a za pomocí těžké techniky z něj dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy. Výrazný posun nastal na obou terminálech, jak na Osové, tak na Netroufalkách.
Před Fakultní nemocnicí Brno jsou připravené všechny podzemní sítě, veřejné osvětlení, točna trolejbusů, nové chodníky i přilehlé komunikace, zbývá dokončit nástupiště, zastřešení a doplnit zeleň,“ sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
V zastávce Osová během letních měsíců a dopravní uzavírky proběhla rekonstrukce původní tramvajové trati včetně položení odbočné výhybky, která je připravena na napojení nové trati.
„Na zastávce Osová aktuálně dokončujeme přístupové cesty, celkem jich zde bude osm. V každém směru na nástupiště povedou dva bezbariérové chodníky, schodiště a výtah. Další práce na stavbě se soustředí na budování zastávky s pracovním názvem Nová Jihlavská, po jejím vybetonování nyní pokračujeme zastřešováním, které by mělo být hotové do konce roku,“ shrnul aktuální činnost na stavbě generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
„Přímo v tunelu finišuje betonáž podlah a nad tunelem postupují terénní práce a úprava povrchu. Se zhotovitelem se podařilo vyjednat zatravnění ploch ještě letos na podzim oproti původnímu termínu v jarních měsících příštího roku,“ uvedl Miloš Havránek. Do konce roku také místní obyvatelé mohou počítat s obnovou a zpřístupněním všech chodníků přes Mikuláškovo náměstí.
„V příštím roce se práce budou soustředit co nejvíce do podzemí. Už letos na podzim začneme pokládat koleje a poté je napojovat na uzel Osová. Hlavním úkolem pak bude oživení celého systému. V tunelu plánujeme instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení. To vše je třeba propojit vzdáleným ovládáním s dispečinkem správce tunelu. Po provozních zkouškách zažádáme drážní úřad o spuštění do zkušebního provozu,“ sdělil oblastní ředitel společnosti Metrostav, a.s. Zdeněk Mička.
Reklama