Investice v Ústeckém kraji: Podkrušnohorská magistrála má být propojena tunelem pod Bílinou

21. září 2021  Redakce   Doprava  1321 zobrazení  584 slov

Pro rozvoj Ústeckého kraje je především nutný rozvoj páteřní dopravní sítě. Stát jako vlastník hlavních silničních a železničních koridorů chce propojit silnici I/13, která sice není rychlostní silnicí ani dálnicí, ale čtyřpruh plní podobnou funkci.

U Kyselky v Bílině má začít tunel pod městem. Foto: MediaShow.czU Kyselky v Bílině má začít tunel pod městem. Foto: MediaShow.cz

Kdo jezdí od Chomutova přes Most do Teplic (nebo opačným směrem), ví, že v dopravní ranní a odpolední špičce bude popojíždět v kolonách před Bílinou. Právě Bílina je na I/13 dopravním špuntem.

Reklama

Silnice je nazývána jako Podkrušnohorská magistrála, stejně jako železniční trať z Ústí nad Labem do Chomutova a dále do Chebu. Silniční propojení mezi Ústeckým a Karlovarským krajem je v oblasti Klášterce nad Ohří a Ostrova, kde v Karlových Varech navazuje na D6 k Chebu.

Dopravní intenzita je nejvyšší v úsecích od Chomutova po Most, kde se připojuje větev 2+2 silnice I/27 do Litvínova, dále od Mostu přes Bílinu do Teplic. Od Teplic pak vede k D8 dálniční přivaděč, kde se jezdí 130 km/h, ale oficiálně je to silnice I/63.

Hlavní přípoje jsou od Děčína a Ústí nad Labem, dále od Loun k Mostu (D7, I/28, I/15) a Chomutov (D7).

Úsek od Chomutova k Bílině je v uspořádání 2+2, od Bíliny k Teplicím rovněž 2+2. A právě úsek přes město Bílina je problémový.

Dlouhé roky se počítalo s obchvatem města, na úpatí tzv. Radovesické výsypky. Silnice by byla především na mostní estakádě. Později se začalo přemýšlet o tunelu.

Dlouho se nic nedělo, neboť tunelová varianta pod městem je ekonomicky nákladná.

Ovšem téma bylo nutné uchopit i z jiného úhlu pohledu. Důležitá dopravní stavba výrazně odlehčí nejen Bílině, ale především zrychlí dopravu napříč severozápadem Čech. Nejen v rámci Ústeckého kraje, ale i v rámci propojení Karlovarského a Libereckého kraje.

Nakonec byla schválena tunelová varianta v uspořádání 2+2, aby případné zúžení jízdních pruhů netvořilo přetrvávající dopravní špunt.

Situace v Bílině je komplikovaná nejen z pohledu tranzitní, ale i místní dopravy. Kromě uspořádání 1+1 jsou ve městě na trase 3 okružní křižovatky.

Několik let trvající plán schválila centrální komise ministerstva dopravy, jak informoval na twitteru ministr dopravy Karel Havlíček. Centrální komise vybrala variantu Z, která počítá se čtyřpruhovým uspořádáním a tunelem v západní části Bíliny o délce 1 380 metrů. „ŘSD nyní připraví záměr projektu a následně dokumentaci EIA,“ napsal Karel Havlíček.

Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod velkou částí centra Bíliny. Odhadované náklady jsou 6,8 miliardy korun. Tunel by měl být v hloubce kolem 20 metrů pod vrchem. Koridor tunelu je vymezený železniční tratí a silnicí I/13. Délka celé nové trasy je 3,8 kilometru.

Stát počítá s tím, že tunel v Bílině umožní od Chomutova (napojení na D7) k D8 u Řehlovic vytvořit čtyřpruh v plné délce. Kromě tunelu v Bílině se počítá i se stavbou Kladrubské spojky, která má už před Teplicemi napojit dopravu z I/13 na I/63, což je dálniční přivaděč od Teplic k D8.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3.29 hvězdiček / Hodnoceno: 14x