Jízdné IDS na jihu Moravy vzroste skoro o dvacet procent

23. listopad 2022  Redakce   Doprava  183 zobrazení  1170 slov

Jízdné v integrovaném dopravním systému na jihu Moravy (IDS JMK) od 1. března příštího roku podraží v průměru o 17 až 19 procent.  Rozhodli o tom krajští radní.

Ilustrační snímek z Jihomoravského kraje - z Brna. Foto MEDIASHOWIlustrační snímek z Jihomoravského kraje - z Brna. Foto MEDIASHOW

Reklama
„S ohledem na současnou ekonomickou situaci a vzhledem k enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy už nemůžeme tento krok odkládat. K poslednímu kompletnímu nastavení jízdného v integrovaném dopravním systému došlo v roce 2012,“ řekl radní Jiří Crha, který má na starosti oblast dopravy.
Jak následně dodal, rada pověřila provedením tohoto kroku společnost KORDIS JMK, která je koordinátor veřejné dopravy na jihu Moravy. „Projednání nového tarifu už bylo nezbytné, abychom už nyní mohli zadat požadavky dopravcům a dodavatelům na úpravy prodejního softwaru a tisky jízdenek. Při tak zásadních úpravách tarifu jsou nutné minimálně tři měsíce na přípravu takových změn. V tomto čase také povedeme jednání s městy, která objednávají městskou dopravu – naším cílem je zajistit sladění cen v regionální a městské dopravě. S městem Brnem již byl předběžný konsenzus dosažen,“ konstatoval radní Crha.
Jedním z cílů nového tarifu je zjednodušení sortimentu jízdních dokladů. Základní jízdenkou v regionu i městě Brně bude jízdenka na dvě zóny za 25 korun platná jednotně po dobu 60 minut. Vedle ní bude existovat další sjednocená jízdenka za 20 korun, která bude v Brně platit 15 minut a mimo Brno z důvodu možnosti dosažení vyšší cestovní rychlosti 10 minut. Její platnost ve vlaku se bude počítat od času odjezdu vlaku ze stanice jejího označení podle platného jízdního řádu, případně skutečného odjezdu v případě zpoždění. Zrušena bude nadbytečná jízdenka pro vlaky s platností do 2 zastávek a 30 minut, kterou zastoupí právě jízdenka na 10 minut.
U jednorázových jízdenek se předpokládá jejich navýšení o průměrně 19 procent, v případě předplatních jízdenek o průměrně 17 procent. Nejvyšší změny jsou v případě jízdenek na krátké vzdálenosti, tyto změny jsou však nominálně nižší (např. jízdenka na 3 zóny pro cestujícího bez slevy změní cenu z 27 na 33 korun, senior nad 65 let pak v regionu zaplatí jen o 3 koruny více). Úseková jízdenka na nejkratší vzdálenost změní cenu z 10 na 12 korun, zlevněná pro děti, studenty a osoby nad 65 let pak bude dražší jen o jednu korunu.
„Naším cílem je i nadále podporovat elektronické předplatní jízdenky a pravidelně dojíždějící na větší vzdálenosti. Tomu se přizpůsobují i ceny předplatních jízdenek, jejichž cena narůstá méně než u jednorázových. Stejně tak chceme podpořit cenově nejcitlivější obyvatele Jihomoravského kraje - jsou tak zachovány speciální roční jízdenky pro osoby nad 70 let, pro mladé rodiny a pro doprovod dítěte do 3 let i pro držitele průkazů ZTP,“ přidal podrobnosti Jiří Crha.

„S ohledem na současnou ekonomickou situaci a vzhledem k enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy už nemůžeme tento krok odkládat. K poslednímu kompletnímu nastavení jízdného v integrovaném dopravním systému došlo v roce 2012,“ řekl radní Jiří Crha, který má na starosti oblast dopravy.

Jak následně dodal, rada pověřila provedením tohoto kroku společnost KORDIS JMK, která je koordinátor veřejné dopravy na jihu Moravy.

„Projednání nového tarifu už bylo nezbytné, abychom už nyní mohli zadat požadavky dopravcům a dodavatelům na úpravy prodejního softwaru a tisky jízdenek. Při tak zásadních úpravách tarifu jsou nutné minimálně tři měsíce na přípravu takových změn. V tomto čase také povedeme jednání s městy, která objednávají městskou dopravu – naším cílem je zajistit sladění cen v regionální a městské dopravě. S městem Brnem již byl předběžný konsenzus dosažen,“ konstatoval radní Crha.

Jedním z cílů nového tarifu je zjednodušení sortimentu jízdních dokladů. Základní jízdenkou v regionu i městě Brně bude jízdenka na dvě zóny za 25 korun platná jednotně po dobu 60 minut. Vedle ní bude existovat další sjednocená jízdenka za 20 korun, která bude v Brně platit 15 minut a mimo Brno z důvodu možnosti dosažení vyšší cestovní rychlosti 10 minut.

Její platnost ve vlaku se bude počítat od času odjezdu vlaku ze stanice jejího označení podle platného jízdního řádu, případně skutečného odjezdu v případě zpoždění. Zrušena bude nadbytečná jízdenka pro vlaky s platností do 2 zastávek a 30 minut, kterou zastoupí právě jízdenka na 10 minut.

U jednorázových jízdenek se předpokládá jejich navýšení o průměrně 19 procent, v případě předplatních jízdenek o průměrně 17 procent. Nejvyšší změny jsou v případě jízdenek na krátké vzdálenosti, tyto změny jsou však nominálně nižší (např. jízdenka na 3 zóny pro cestujícího bez slevy změní cenu z 27 na 33 korun, senior nad 65 let pak v regionu zaplatí jen o 3 koruny více).

Úseková jízdenka na nejkratší vzdálenost změní cenu z 10 na 12 korun, zlevněná pro děti, studenty a osoby nad 65 let pak bude dražší jen o jednu korunu.

„Naším cílem je i nadále podporovat elektronické předplatní jízdenky a pravidelně dojíždějící na větší vzdálenosti. Tomu se přizpůsobují i ceny předplatních jízdenek, jejichž cena narůstá méně než u jednorázových. Stejně tak chceme podpořit cenově nejcitlivější obyvatele Jihomoravského kraje - jsou tak zachovány speciální roční jízdenky pro osoby nad 70 let, pro mladé rodiny a pro doprovod dítěte do 3 let i pro držitele průkazů ZTP,“ přidal podrobnosti Jiří Crha.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 4 hvězdiček / Hodnoceno: 2x