Královéhradecký kraj usiluje o těsnější spojení s Polskem

10. říjen 2022  Redakce   Doprava  607 zobrazení  667 slov

V Hronově se uskutečnila česko-polská konference věnovaná dopravě, která spojuje Královéhradecký kraj s polským Dolnoslezským vojvodstvím.

Ilustrační snímek z Královéhradeckého kraje - vlakové nádraží v Náchodě. Foto MEDIASHOWIlustrační snímek z Královéhradeckého kraje - vlakové nádraží v Náchodě. Foto MEDIASHOW

Jednání se netýkalo jen výstavby dálnice D11 směrem k Polsku, ale věnovalo se komplexně projektům na silnicích, železnici i v cyklistice, na kterých obě strany pracují a jež v budoucnu ještě lépe propojí oba regiony.

Reklama

„Konference byla určená zejména pro zástupce samospráv měst a obcí v příhraničních oblastech a během ní zazněly informace o realizovaných, rozpracovaných a plánovaných projektech v oblastech železniční, silniční i cyklistické dopravy. Jsem přesvědčen o tom, že rozvoj přeshraničních komunikací je jednou z priorit při rozvoji dopravy v regionu a pravidelné informování starostů i obyvatel dotčených území je toho součástí,“ uvedl hejtman Martin Červíček.

V prvním bloku shrnuli zástupci kraje i vojvodství informace o stávajících meziregionálních železničních spojeních.

Královéhradecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím spojují v současné chvíli dvě železniční linky. První vede z Trutnova do Sędzisławi přes hraniční přechod Královec/Lubawka. Ta funguje již čtrnáct let a rostoucí počty cestujících postupně zvýšily rozsah spojů od výhradně víkendových vlaků až po celotýdenní provoz mezi dubnem a zářím.

Druhé spojení z Wroclawi přes Meziměstí do Adršpachu vzniklo v roce 2018, aby ulehčilo místním silnicím od aut tisíců návštěvníků mířících do skalních měst na české straně hranice. Obě strany si sezónní vlakové spoje velmi pochvalují.

„Mezi českou i polskou stranou panuje shoda a vůle rozšířit dosavadní přeshraniční spojení, a to v podobě častějších vlaků i spojů mimo turistickou sezónu. Ve stádiu přípravy je nové spojení mezi Hradcem Králové a Wroclawí přes Meziměstí, které bychom chtěli prodloužit až do Pardubic. Ale nejprve je nutné dohodnout se na dopravci, neboť česká strana zatím nedisponuje potřebnou kapacitou vozů, které by splňovaly požadavky přeshraniční dopravy. Také výstavba vysokorychlostní tratě už nemusí být jen pouhá představa," popsal stávající stav hejtman Červíček.

Správa železnic připravuje kromě výstavby vysokorychlostní tratě také investiční záměry na konvenčních tratích.

„Jedná se například o vyvedení VRT do Hradce Králové, zdvojkolejnění železnice na Českou Skalici, na níž naváže Vysokovská spojka směrem na Náchod. Současně se předpokládá, že bude elektrifikována trať z Jaroměře na Trutnov,“ doplnil Martin Červíček s tím, že plány zahrnují také modernizaci tratě do Svobody nad Úpou a kolejí z Trutnova do polského města Lubawka.

Druhá část konference věnovaná silniční dopravě začala shrnutím informací o stavbě nejdůležitějšího spojení, a to dálnice D11, která naváže na polskou rychlostní silnici S3.

Ředitelství a silnici a dálnic zahájí přípravné práce na úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí v příštím roce. Stavba samotná se uskuteční v letech 2024–2026. Na úseku mezi Jaroměří a Trutnovem začne archeologický průzkum v roce 2024 a vlastní stavba je plánována v letech 2025–2026. 

Závěr dopravní konference patřil cyklistice. Královéhradecký kraj se v oblasti propojení Česka a Polska na bicyklech zaměřuje zejména na vybudování zhruba dvou kilometrů nových cyklostezek v Kunčicích nad Labem a Hostinném, které budou součástí cyklotrasy Labská stezka vedoucí přes Hradec Králové až do Pardubic.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 1x