Pardubický kraj řeší lepší autobusové spojení do Brna

3. srpen 2023  Redakce   Doprava  286 zobrazení  1248 slov

Kvalitní vzdělání je jedním z klíčů k lepší budoucnosti. A obzvlášť to platí v hospodářsky a sociálně ohrožených regionech. Zástupci Pardubického kraje se proto sešli s protějšky z Moravskotřebovska a Jevíčska, aby společně probrali, jak studentům zajistit častější spojení do Brna.  

Ilustrační snímek z Pardubického kraje - Moravská Třebová, autobusové nádraží (červenec 2023). Foto MEDIASHOWIlustrační snímek z Pardubického kraje - Moravská Třebová, autobusové nádraží (červenec 2023). Foto MEDIASHOW

Reklama
Pro radnice je zlepšení dopravní obslužnosti zejména pro mladou generaci jednou z priorit. „ Pro lidi z Jevíčska a Moravskotřebovska je důležité spojení nejenom do Pardubic, ale dominantně do Brna, ale také i do Olomouce a dalších měst, kde se nachází vysoké školy a další vzdělávací instituce. Přišli jsme s možností spolupráce s Jihomoravským krajem, díky níž by se mohla výrazně zvýšit dopravní obslužnost hlavně pro Jevíčsko,“ přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš výsledek jednání.
„Starostům jsme předali návrh na přidání tří autobusových spojů denně tam a zpět do Rájce-Jestřebí, kde by cestující přesedli na vlak a odjeli v klidu až na hlavní nádraží v Brně. Pro studenty z internátů a kolejí by to znamenalo snazší cestu do školy. Radnice mají náš plán a budou ho připomínkovat, pokusíme se jim samozřejmě vyjít vstříc. Spoje navíc samozřejmě nebudou sloužit jen studentům, pro které jsou důležité odjezdy v pátek, neděli a pondělí. Přes týden by mohlo pomoci navýšení linek například seniorům, kteří do větších měst jezdí ke specialistům či na úřady,“ dodal Michal Kortyš.
Radnice budou návrh kraje připomínkovat
Vedení Jevíčka, Moravské Třebové a Jaroměřic má nyní čas na prodiskutování návrhu a navržení případných úprav. Spuštění provozu na lince by bylo možné zahájit s prosincovou změnou jízdních řádů, odhadované roční náklady činí 400 tisíc korun.
„Pro nás na Malé Hané je Brno blíže než krajské centrum Pardubice, máme zde historické vazby a řada studentů i pracujících do Brna dojíždí. Návrh kraje vítám, jsem rád, že jsme dostali na stůl k projednání konkrétní návrhy a ne pouze slova o případné spolupráci,“ uvedl jevíčský starosta Dušan Pávek.
Dopravní obslužnost pro Moravskotřebovsko je v současné době ve směru na Brno zajištěna hlavně vlakovým spojením ze Svitav. Kombinace autobusu a vlaku je podle dopravních technologů v tomto regionu v současné době preferovanou variantou, protože i s přestupy trvá cesta kombinovanou formou stejně času jako by zabrala cesta autobusem, tedy zhruba pod dvě hodiny.
„Bereme to tak, pro každodenní dojíždění z Moravské Třebové veřejnou dopravou je to samozřejmě náročné, ale naší prioritou je dostat děti do škol. Pokud studují mimo náš region, většinou jsou ubytovaní na internátech a kolejích, tam je pak dojíždění několikrát do měsíce schůdné a fungovalo to tak vždy. Návrh kraje budeme projednávat a byl bych rád, kdyby se podařilo vše naplánovat tak, aby se pro studenty z našeho regionu podařilo vyjednat spojení navíc a ulehčit jim cestování,“ sdělil moravskotřebovský starosta Pavel Charvát.

Pro radnice je zlepšení dopravní obslužnosti zejména pro mladou generaci jednou z priorit.

„Pro lidi z Jevíčska a Moravskotřebovska je důležité spojení nejenom do Pardubic, ale dominantně do Brna, ale také i do Olomouce a dalších měst, kde se nachází vysoké školy a další vzdělávací instituce. Přišli jsme s možností spolupráce s Jihomoravským krajem, díky níž by se mohla výrazně zvýšit dopravní obslužnost hlavně pro Jevíčsko,“ přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš výsledek jednání.

„Starostům jsme předali návrh na přidání tří autobusových spojů denně tam a zpět do Rájce-Jestřebí, kde by cestující přesedli na vlak a odjeli v klidu až na hlavní nádraží v Brně. Pro studenty z internátů a kolejí by to znamenalo snazší cestu do školy. Radnice mají náš plán a budou ho připomínkovat, pokusíme se jim samozřejmě vyjít vstříc. Spoje navíc samozřejmě nebudou sloužit jen studentům, pro které jsou důležité odjezdy v pátek, neděli a pondělí. Přes týden by mohlo pomoci navýšení linek například seniorům, kteří do větších měst jezdí ke specialistům či na úřady,“ dodal Michal Kortyš.

Vedení Jevíčka, Moravské Třebové a Jaroměřic má nyní čas na prodiskutování návrhu a navržení případných úprav. Spuštění provozu na lince by bylo možné zahájit s prosincovou změnou jízdních řádů, odhadované roční náklady činí 400 tisíc korun.

„Pro nás na Malé Hané je Brno blíže než krajské centrum Pardubice, máme zde historické vazby a řada studentů i pracujících do Brna dojíždí. Návrh kraje vítám, jsem rád, že jsme dostali na stůl k projednání konkrétní návrhy a ne pouze slova o případné spolupráci,“ uvedl jevíčský starosta Dušan Pávek.

Dopravní obslužnost pro Moravskotřebovsko je v současné době ve směru na Brno zajištěna hlavně vlakovým spojením ze Svitav. Kombinace autobusu a vlaku je podle dopravních technologů v tomto regionu v současné době preferovanou variantou, protože i s přestupy trvá cesta kombinovanou formou stejně času jako by zabrala cesta autobusem, tedy zhruba pod dvě hodiny.

„Bereme to tak, pro každodenní dojíždění z Moravské Třebové veřejnou dopravou je to samozřejmě náročné, ale naší prioritou je dostat děti do škol. Pokud studují mimo náš region, většinou jsou ubytovaní na internátech a kolejích, tam je pak dojíždění několikrát do měsíce schůdné a fungovalo to tak vždy. Návrh kraje budeme projednávat a byl bych rád, kdyby se podařilo vše naplánovat tak, aby se pro studenty z našeho regionu podařilo vyjednat spojení navíc a ulehčit jim cestování,“ sdělil moravskotřebovský starosta Pavel Charvát.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x