Za úspěšnou kampaní Svobodná republika Žižkov stojí studio Pavla Fuksy
14. prosinec 2021 Redakce Lifestyle 2103 zobrazení 639 slovCestovní pas, razítka třiceti institucí rozprostřených po celém Žižkově, rodný list, nový státní znak, známky nebo turistická mapa i s novou, okružní linkou metra Ž.
Praha 3 u příležitosti 140. povýšení Žižkova na město připravila vtipnou, detailně propracovanou fiktivní kampaň na téma Svobodná republika Žižkov. Jejím autorem je světově uznávaný designér a ilustrátor Pavel Fuksa, který má v portfoliu klienty jako je Facebook, Nike, Mercedes, Kitkat nebo Budweiser.
Traduje se, že Svobodnou republiku Žižkov, jako plně autonomní celek uprostřed Rakousko-Uherské monarchie, si vymyslel jako jednu ze svých legrácek spisovatel Jaroslav Hašek ještě před první světovou válkou.
Obyvatelé Žižkova dodnes zůstávají svébytnými patrioty a téma republiky typu města ve městě je zde stále živý, stejně tak jako žertování s nadhledem. Pro nově vzniklý stát připravil Pavel Fuksa velký balík materiálů: cestovní pas, názvy a razítka 30 institucí rozprostřených po celém Žižkově, rodné listy, známky, pohledy, desky k vítání občanů i občánků, oblečení nebo kroje, nový státní znak, informativní plakáty, hraniční budky nebo turistickou mapu se všemi pamětihodnostmi městského státu i novou, okružní linkou metra Ž, čítající 23 stanic.
Mapa obsahuje mimo jiné plno detailů, které pozorný čtenář odhalí. Všechny produkty jsou k dostání v Infocentru Prahy 3, včetně plakátů vlastnoručně podepsaných Pavlem Fuksou.
„Nově vzniklá Svobodná republika Žižkov se počtem obyvatel 57.300 řadí na 208. místo na světě, před takové velmoci, jako je Grónsko, Faerské ostrovy, Monaco nebo Gibraltar. Rozlohou pak na 231. místo, třetí od konce, za ní je už jen Monako a Vatikán,“ uvádí Pavel Fuksa.
Kde Pavel Fuksa čerpal při tvorbě materiálů pro novou republiku inspiraci?
„Již od útlého věku můj žižkovský šovinismus, kromě mnoha dalších, formovaly knihy Z tajností žižkovského podsvětí, Dobrodružství šesti trampů a Vzpoura na lodi Primátor Dittrich. Dále pak dílo žižkovských celebrit Jaroslava Haška, Jaroslava Foglara nebo Dolly Buster,“ říká Pavel Fuksa.
Kampaň odstartovala již květnu 2021, vydáním cestovního pasu Svobodné republiky Žižkov, coby nově vzniklého samostatného státu v centru Prahy:
„Celý pas je vyveden v kombinaci žižkovské červené, žižkovské bílé a žižkovské zlaté. Desky nesou stylizovaná písmena Ž, státní znak a vnitřní strany pak obsahují bezpečnostní prvky proti očekávanému padělání ve formě typografického ztvárnění pěti státních dominant – Divadla Ponec, Betlémské kaple, jezdecké sochy našeho prvního prezidenta Jana Žižky, sídla vlády (dříve radnicí) a kosmodromem svobodného Žižkova (bývalou Žižkovskou televizní věží). Do pasu bylo pak v nově ustanovených úřadech nebo státních institucích možné sbírat razítka, která jsem také navrhnul, ať už jde o oftalmologické centrum Trocnov, Ministerstvo sportu nebo kotviště balonů a vzducholodí,“ popisuje Fuksa.
Hlavním cílem bylo motivovat obyvatele Svobodné republiky Žižkov k objevování zajímavých míst v sousedství i vzdálených končinách Žižkova. Načasování do pandemie bylo perfektní. Celé rodiny se zapojily do toulek na čerstvém vzduchu po Žižkově a odhalování jeho nově vzniklých institucí, kde do pasu sbíraly razítka.
Celkově se prodalo kolem 1300 kusů cestovních pasů, se kterými jejich majitelé cestovali i po celém světě – tedy alespoň podle fotek, zaslaných na radnici.
Reklama