Ostrava mapuje městskou třídu se zapojením veřejnosti

2. únor 2022  Redakce   Ostrava  903 zobrazení  504 slov

Městský ateliér prostorového plánování a architektury v Ostravě (MAPPA) připravuje Koncepci městské třídy 28. října – Opavská. Ta určí směr budoucím postupným změnám ulice, tak aby se z ní stala plnohodnotná městská třída, příjemná pro pohyb a pobyt lidí.

Městská třída, Frýdlantské mosty v Ostravě. Foto MAPPAMěstská třída, Frýdlantské mosty v Ostravě. Foto MAPPA

Ateliér MAPPA zapojí i veřejnost, aby zjistil, jak vnímají současný stav ulice a jejího okolí lidé, kteří se na ní pohybují.

Reklama

Městské třídy jsou důležité ulice ve městě, takové, po kterých se pohybuje mnoho lidí a sídlí na nich významné instituce. Najdeme na nich náměstí, parky a další významná veřejná prostranství, kde se lidé potkávají a tráví čas. Jsou to hlavní tepny městského života, a právě v jejich prostoru se život odehrává.

Ulice 28. října a Opavská dohromady tvoří jednu z nich. Začíná u tanku v blízkosti Sýkorova mostu na Slezské Ostravě a končí u hypermarketu Globus v Porubě. Je dlouhá 12 kilometrů a v jejím okolí bydlí zhruba 100 000 lidí, tedy asi třetina Ostravanů. Další tisíce lidí se na ní denně pohybují.

„Kvalita veřejného prostoru zde však neodpovídá tomu, kolik lidí v něm žije a každý den jím proudí. Problémů je celá řada. Kvalitní architekturu zakrývá množství nevkusné reklamy, veřejný prostor hyzdí neudržovaná zeleň a rozbitý mobiliář. Na mnoha místech městská třída nenabízí férově rozdělený prostor bezpečný pro všechny, kteří se v něm pohybují. To chce město Ostrava začít měnit,“ uvedla urbanistka ateliéru MAPPA Zuzana Paclová.

„O této městské třídě se bavíme opakovaně při řešení individuálních projektů, které mají za cíl zvýšení kvality území či jeho prostupnosti. Příkladem jsou dlouhodobě řešené projekty jako rekonstrukce Frýdlantských mostů, lesoparku Benátky, vznik jízdních pruhů pro cyklisty i rychlé zásahy, které efektivně poukázaly na důležitá místa na městské třídě," dodala náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

"Opakovaně však narážíme na bariéru, kterou je obecné vnímání této ulice výhradně jako transitní komunikace pro rychlé spojení, nikoli jako ulice městského charakteru. V jejím okolí přitom žije velké množství lidí, další tisíce ji pravidelně využívají, sídlí zde důležité městské instituce. To vše ukazuje, jak významná je, a že jedině koncepční přístup k ní může přinést její skutečný rozvoj,“ zdůraznila Zuzana Bajgarová.

Koncepce popíše, jak se má třída proměnit, aby se z ní stala výkladní skříň města. Prostor, který bude občanům dobře sloužit. Bude myslet na velké změny jako jsou přestavby křižovatek nebo vznik nových náměstí, ale i na detaily veřejného prostoru. Stanoví např. vhodné typy dlažby, laviček nebo způsoby výsadby zeleně.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 2.67 hvězdiček / Hodnoceno: 3x