Plzeň čeká rozhodnutí o oživení Americké, chce snazší průjezd pro MHD

26. leden 2021  Redakce   Plzeň  198 zobrazení  1056 slov

Plzeň bude rozhodovat o proměně Americké třídy, která umožní zkvalitnění veřejného prostoru, výsadbu stromů i zajistí lepší podmínky pro pěší a veřejnou dopravu.

Z centra Plzně. Foto Archiv MediaShow.czZ centra Plzně. Foto Archiv MediaShow.cz

Reklama
Prvním krokem je přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze.
Pokud návrh schválí v únoru 2021 zastupitelé, oblasti podél Americké se uleví a začne se s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Tu ve stále vyšší míře využívají motoristé jako zkratku přes centrum města, denně místem projede na 14 tisíc vozů, kvůli tomu pak v úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD i šestnáctiminutová zpoždění.
„Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
„O oživení Americké třídy se v Plzni mluví už dlouhé roky, nyní by k tomu konečně mohlo dojít. Nejen, že to má jako jednu z priorit současná koalice, ale jde o klíčové opatření Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb,“ přiblížil náměstek pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě.
Americkou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD jím ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun.  „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule.

Prvním krokem je přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze.

Pokud návrh schválí v únoru 2021 zastupitelé, oblasti podél Americké se uleví a začne se s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Tu ve stále vyšší míře využívají motoristé jako zkratku přes centrum města, denně místem projede na 14 tisíc vozů, kvůli tomu pak v úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD i šestnáctiminutová zpoždění.

„Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

„O oživení Americké třídy se v Plzni mluví už dlouhé roky, nyní by k tomu konečně mohlo dojít. Nejen, že to má jako jednu z priorit současná koalice, ale jde o klíčové opatření Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb,“ přiblížil náměstek pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě.

Americkou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD jím ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů.

Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun.  „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule. 











Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3.5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x