DPP plánuje nákup nových tramvají, vyhlásil k němu předběžné tržní konzultace

7. únor 2022  Redakce   Praha  433 zobrazení  734 slov

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhlásil předběžné tržní konzultace k nákupu nových tramvají. Osloví v nich devět největších světových výrobců tramvají, účastnit se mohou ostatní výrobci kolejových vozidel. Uvedl to v tiskové zprávě web pražského dopravního podniku.

Ilustrační snímek z Prahy - konečná stanice tramvají Praha - sídliště Barrandov. Foto MEDIASHOWIlustrační snímek z Prahy - konečná stanice tramvají Praha - sídliště Barrandov. Foto MEDIASHOW

Obdržené dotazy budou sloužit k přípravě veřejné zakázky, kterou DPP plánuje vyhlásit v průběhu letošního roku. Uvedl to v tiskové zprávě web pražského dopravního podniku.

Reklama

Předběžné tržní konzultace (PTK), které DPP vyhlásil k plánovanému nákupu nových tramvají, obsahují více než 50 otázek z technické, provozní a ekonomické oblasti. Jedním z cílů PTK je ověřit, jestli existuje společnost, která by vyrobila tramvaj nakonfigurovanou pro specifický provoz v Praze.

V rámci této konfigurace DPP z důvodu snížení provozních nákladů např. požaduje vozidla s elektromechanickými brzdami místo běžně dodávaných hydraulických. Technici DPP kromě toho vyspecifikovali další konstrukční celky, které mají zlepšit chodové podmínky vozidla a snížit provozní náklady zejména s ohledem na snížení spotřeby elektřiny, opotřebení kol a kolejnic.

Součástí konfigurace vozidla je také zvyšování komfortu pro cestující. Nové tramvaje by měly být nízkopodlažní, měly by mít např. celovozovou klimatizaci a další vybavení. Dotazy vychází ze zkušeností DPP s provozem různých typů tramvají v Praze, ale také z návrhu Standardů kvality PID pro tramvajový provoz.

„Začneme jednat s devíti největšími výrobci tramvají na světě. U autobusů máme v DPP nejmladší vozový park, co kdy byl. U tramvají je to jiný příběh. S jistotou mohu říct, že nové pražské tramvaje budou 100% bezbariérové, pohodlné, klimatizované a tiché,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

“Pro největší byznysové hráče ve výrobě moderních tramvají máme více než 50 otázek technické, provozní i ekonomické povahy. Před vypsáním veřejné zakázky musíme vědět, jestli na trhu existuje firma, která splní naše extrémně náročné technické požadavky a zároveň poskytne vysoký komfort pro cestující i okolí. Poslední nové tramvaje se do Prahy objednávaly v roce 2005. Potřebujeme nové vozy pro tramvajové tratě, které jsme začali stavět, nebo brzy začneme,“ dodal Scheinherr.

„V rámci předběžných tržních konzultací na nákup nových tramvají bychom rádi získali odpovědi na řadu zásadních otázek. Zajímá nás např. jakými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou vozidla vybavena, výsledky crash testů, kilometrický proběh jednotlivých stupňů prohlídek s ohledem na náklady na servisní intervaly, jak je řešena konstrukce podvozků, odpružení kol, jestli výrobce umí modifikovat délku a šířku vozidla nebo jeho modulární prodloužení, ale také jakou technickou dokumentaci a software pro servisní podporu poskytne,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

A dodal: „Předběžné tržní konzultace by nám v neposledním řadě měly také ukázat, jaký počet tramvají z rámcové smlouvy je nejefektivnější ve vztahu k jednotkové ceně nakoupit právě s ohledem na budoucí rozvoj tramvajové sítě v Praze.“

DPP v rámci předběžných tržních konzultací aktivně osloví všechny přední výrobce tramvají a současně dotazy zveřejní i pro ostatní možné výrobce kolejových vozidel.

Mezi aktivně oslovenými jsou v abecedním pořadí společnosti Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans, Pesa, Pragoimex, Siemens, Stadler a Škoda Transportation. DPP předpokládá, že předběžné tržní konzultace poběží zhruba měsíc.

DPP po jejich skončení zpracuje obdržené odpovědi a připraví na jejich základě zadávací dokumentaci pro samotnou veřejnou zakázku na nákup nových tramvají. Její vyhlášení DPP předpokládá letos v létě. Při nákupu nových tramvají se DPP bude ucházet o dotaci ve výši 1,2 miliardy korun z Národního plánu obnovy.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil