Praha využívá nejmodernější nástroje pro lepší průjezdnost městem

2. květen 2022  Redakce   Praha  964 zobrazení  1044 slov

Velká města se dlouhodobě potýkají s růstem automobilové dopravy. Nejinak je tomu v Praze. Zajistit řidičům hladký průjezd městem je proto stále větší výzvou.

Ilustrační snímek z pražské dopravy - u Smíchovského nádraží. Foto MEDIASHOWIlustrační snímek z pražské dopravy - u Smíchovského nádraží. Foto MEDIASHOW

Reklama
Řešením je kromě intenzivních investic do dopravní infrastruktury také řízení dopravy na základě dat a chytrých technologií.
Hlavní město a jeho organizace proto už teď pro řízení dopravy využívají data z městských platforem Golemio a Pragozor, navigačních aplikací nebo monitorují dopravu pomocí senzorů a lokačních zařízení. Pracuje také s počítačovým modelováním dopravních situací.
„ V pražské dopravě ale také využíváme moderní technologie 21. století. V tunelovém komplexu Blanka nově využíváme technologie detekce hluku, které nám pomáhají lépe zjistit stav dopravy uvnitř tunelů. Modernizujeme rekordní počty křižovatek a doplňujeme je o chytré technologie, včetně preferenčních opatření pro autobusy a tramvaje,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Bez datových analýz a simulačních modelů dopravy by bylo pro Prahu velmi obtížné plánovat další rozvoj výstavby komunikací a napojení na stávající silniční síť. Získaná data také využíváme při tvorbě analýz a modelů dopravy s dopady při plánování zásadních omezení, což příkladně proběhlo i v přípravě na rekonstrukci Barrandovského mostu,“ připomíná náměstek generálního ředitele Technické správy komunikací hl. m. Prahy Martin Pípa
„Pražany a Středočechy každý den převáží za jejich cíli také přes tři tisíce vozidel hromadné dopravy. Jejich plánování a koordinace by se bez potřebných technologií a práce s daty neobešly. Sledovaná data mají vysokou hodnotu též pro cestující, kteří si s pomocí online informací mohou lépe plánovat své cesty. Proto se v poslední době soustředíme hodně i na zpracování provozních dat o polohách a vlastnostech vozidel pro naši aplikaci PID Lítačka, online mapu i pro aplikace třetích stran,” dodává vedoucí technického odboru ROPID Zbyněk Jiráček.
„Datovou platformu Golemio úspěšně rozvíjíme už několik let a za tu dobu byl náš tým součástí desítek různých projektů, kde naše zpracování dat pomohlo udělat Praze správná rozhodnutí.  Velkou výhodou našeho řešení je, že ho poskytujeme jako open source software s volně přístupnými zdrojovými kódy. Výstupy z Golemia jsou připravené pro okamžité rozhodování pomocí dashboardů i pro další strojové zpracování,“ doplňuje šéf datové platformy Golemio Benedikt Kotmel z městské společnosti Operátor ICT.

Řešením je kromě intenzivních investic do dopravní infrastruktury také řízení dopravy na základě dat a chytrých technologií.

Hlavní město a jeho organizace proto už teď pro řízení dopravy využívají data z městských platforem Golemio a Pragozor, navigačních aplikací nebo monitorují dopravu pomocí senzorů a lokačních zařízení. Pracuje také s počítačovým modelováním dopravních situací.

„V pražské dopravě využíváme moderní technologie 21. století. V tunelovém komplexu Blanka nově využíváme technologie detekce hluku, které nám pomáhají lépe zjistit stav dopravy uvnitř tunelů. Modernizujeme rekordní počty křižovatek a doplňujeme je o chytré technologie, včetně preferenčních opatření pro autobusy a tramvaje,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Bez datových analýz a simulačních modelů dopravy by bylo pro Prahu velmi obtížné plánovat další rozvoj výstavby komunikací a napojení na stávající silniční síť. Získaná data také využíváme při tvorbě analýz a modelů dopravy s dopady při plánování zásadních omezení, což příkladně proběhlo i v přípravě na rekonstrukci Barrandovského mostu,“ připomíná náměstek generálního ředitele Technické správy komunikací hl. m. Prahy Martin Pípa.

„Pražany a Středočechy každý den převáží za jejich cíli také přes tři tisíce vozidel hromadné dopravy. Jejich plánování a koordinace by se bez potřebných technologií a práce s daty neobešly. Sledovaná data mají vysokou hodnotu též pro cestující, kteří si s pomocí online informací mohou lépe plánovat své cesty. Proto se v poslední době soustředíme hodně i na zpracování provozních dat o polohách a vlastnostech vozidel pro naši aplikaci PID Lítačka, online mapu i pro aplikace třetích stran,” dodává vedoucí technického odboru ROPID Zbyněk Jiráček.

„Datovou platformu Golemio úspěšně rozvíjíme už několik let a za tu dobu byl náš tým součástí desítek různých projektů, kde naše zpracování dat pomohlo udělat Praze správná rozhodnutí.  Velkou výhodou našeho řešení je, že ho poskytujeme jako open source software s volně přístupnými zdrojovými kódy. Výstupy z Golemia jsou připravené pro okamžité rozhodování pomocí dashboardů i pro další strojové zpracování,“ doplňuje šéf datové platformy Golemio Benedikt Kotmel z městské společnosti Operátor ICT.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 1x