Zrestaurovaná sousoší Mužů s býky opět střeží Holešovickou tržnici

15. červenec 2022  Redakce   Praha  839 zobrazení  401 slov

Renovace dvou monumentálních soch před Holešovickou tržnicí v Praze byla právě dokončena. Alegorická sousoší Mužů s býky zde více jak 120 let vítají návštěvníky areálu někdejších městských jatek.

Před Holešovickou tržnicí v Praze. Foto MEDIASHOWPřed Holešovickou tržnicí v Praze. Foto MEDIASHOW

Vlivem povětrnostních podmínek byly sochy značně zašlé, město se proto rozhodlo jim dopřát generální péči, aby mohly sloužit i dalším generacím. Sousoší jsou součástí městského areálu. V roce 2021 je Praha svěřila do správy Galerie hlavního města Prahy, která se postarala o jejich citlivou obnovu a zrestaurování.

Reklama

„Pokračujeme v kompletní revitalizaci kdysi zanedbávaného areálu Holešovické tržnice. Zvláště při ní dbáme na zachování historického odkazu Tržnice, jehož symbolem jsou právě sochy Mužů s býky. Již brzy navíc dokončíme stavbu Štvanické lávky, během níž bude zároveň zrekonstruován i prostor kolem soch. Tržnice tak získá reprezentativní vstup, který si zaslouží,” říká Pavel Vyhnánek, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast financí a rozpočtu.

Dvě alegorická sousoší s názvem „Trh“ a „Jatka“ na vysokých kamenných podstavcích, na nichž jsou plastické znaky města Prahy, vytvořili roku 1895 sochaři Vincenc (Čeněk) Vosmík a Bohuslav Schnirch.

Soutěž na výzdobu portálu Ústředních pražských jatek byla vypsána v roce 1892 a účastnilo se jí několik významných sochařů. V porotě zasedali Josef Václav Myslbek, Josef Mocker, Antonín Wiehl a Josef Srdínko, městský projektant novorenesančního areálu jatek. První cena nebyla udělena.

O druhou cenu se pak dělily tři zaslané návrhy: Vosmíkův návrh s názvem Chov, návrh se značkou Z od autorů Františka Hergesela a Antonína Procházky a návrh pod jménem Apis Bohuslava Schnircha. Všichni tři autoři vítězných návrhů zvolili pro kompozici obdobný námět muže s býkem.    

„Sousoší byla hlavně očištěna od zčernalých minerálních krust a biologického napadení. Ve spodních částech podstavce bylo nutné vyměnit na několika místech bloky kamene a nově plasticky zhotovit profily říms a povrch modelace bosáže,“ doplňuje Marie Foltýnová, vedoucí správy veřejné plastiky Galerie hl. m. Prahy.


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3.4 hvězdiček / Hodnoceno: 5x