ANO v čele politického pelotonu. Role v Babišově týmu se proměňují

7. prosinec 2021  Radek Pešout  Premium  1165 zobrazení  815 slov

Andrej Babiš může být relativně spokojený, že ani po říjnových volbách hnutí ANO nepadá, ale naopak stoupá vzhůru. Ukazuje to na pevné voličské jádro a díky tomu, že není nějaký další politický skandál, může premiér v demisi pomýšlet na prezidentskou funkci.

Andrej Babiš s voličkou v poslanecké kanceláři v Roudnici nad Labem. Foto FACEBOOK/ANDREJ BABIŠAndrej Babiš s voličkou v poslanecké kanceláři v Roudnici nad Labem. Foto FACEBOOK/ANDREJ BABIŠ

Sice se nacházíme v další - ve čtvrté či už i v páté - vlně pandemie koronaviru covid-19, a také v mezivládí mezi nově tvořící se vládou již jmenovaného předsedy vlády Petra Fialy (ODS) a končící vládou Andreje Babiše (ANO), ale na preferencích hnutí se to negativně neprojevuje.

Reklama

Ve zveřejněném průzkumu veřejného mínění k politickým preferencím podle modelu agentury Median by ANO v listopadu 2021 volilo 29,5 procenta voličů. Koalice SPOLU tvořená ODS, TOP09 a KDU-ČSL, by získala 26 procent.

To dvojblok PirSTAN, tedy Piráti a Starostové, by volilo 16,5 procenta lidí. Do Sněmovny by se ještě dostalo SPD s 8,5 procenty. Naopak ČSSD, KSČM či Přísaha by zůstala pod pěti procenty, tedy bez účasti ve Sněmovně.

ANO a především marketingu hnutí se podařil obrat po prohraných volbách. A po měsící jsou vidět výsledky.

Andrej Babiš zhruba tři dny po volbách stále pomýšlel, že by přece jen mohl se pokusit sestavovat vládu - ale zřejmě i nemoc a hospitalizace prezidenta Miloše Zemana v nemocnici změnila Babišovi plány. Poměrně rychle se rozhodl "vyklidit" pozice a přesunul se do opozice. A to i přesto, že stále vládl a v době psaní tohoto textu je stále premiérem v demisi se svým kabinetem.

Ale i tak svým voličům úspěšně komunikuje, že je už de facto lídr opozice. Babiš si ihned zřídil poslaneckou kancelář v Roudnici nad Labem, kam zve veřejnost a pravidelně postuje příspěvky na své sociální sítě, zejména Facebook.

Právě tato sociální síť je dominantní u střední a starší generace, na kterou cílí ANO. To má voličské jádro zhruba 55 plus. A pro tuhle skupinu voličů bude ANO dělat opoziční politiku.

Avšak už ne z pozice lídra Andreje Babiše. ANO šikovně do popředí vysunulo Alenu Schillerovou a Karla Havlíčka. Naopak do ústraní se stáhl Jaroslav Faltýnek.

Alena Schillerová byla zvolena předsedkyní poslaneckého klubu ANO a díky tomu má volný prostor do médií jako hlas opoziční parlamentní strany. V popředí zůstane i Karel Havlíček a pro Prahu se profiluje jako výrazná tvář poslanec Patrik Nacher a zastupitel Hlavního města Prahy a Prahy 11 Ondřej Prokop. Velký prostor dostává i hejtman Moravskoslezského kraje a poslanec Ivo Vondrák.

V této sestavě hledejme nové tváře pro nejvyšší vedení hnutí ANO v postbabišovské stranické éře.

Přestože Andrej Babiš nyní tvrdí, že bude opozičním politikem, lze předpokládat, že bude především kandidátem na prezidenta. Což nepřímo dokazovala i sněmovní kampaň v létě 2021, kdy byla postavena výlučně na osobě Andreje Babiše. Šlo nejen o referendum a mobilizaci vlastních voličů, ale také o testování popularity jeho vlastní osoby.

A tomu se přizpůsobuje i marketing a PR hnutí ANO, které se z režimu vládní strany poměrně rychle přepnulo do režimu silné opozice s kandidátem na prezidenta, který má velkou šanci se dostat do druhého kola prezidentské volby.

Tímto směrem se bude ANO ubírat a testovat podporu pro Babiše. I přes očekávané budoucí neshody vládní pětikoalice zřejmě ANO nepočítá s tím, že by v následujícím roce se nově rodící  vláda - až bude prezidentem Zemanem jmenována - rozpadla. Přestože třecích ploch bude hodně a velmi zásadní střety budou v rámci komunálních voleb v Praze na podzim 2022 a i taky v rámci prezidentské kampaně.

Přece jen o kandidatuře nahlas přemýšlejí nejen předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS), ale také Miroslav Kalousek (TOP09) a Vít Rakušan (STAN). Svého kandidáta by jistě rádi prosadili i lidovci, naopak Piráti již nepřímo veřejně sdělili, že prezidentské volby "vypouští".

Všechny tyto střety a ambice jednotlivých výrazných tváří svých stran a hnutí hrají do karet právě Andreji Babišovi. A marketing ANO s tím bude pracovat. Další týdny a měsíce ukáží, zda se jim to bude dařit...


Reklama

Hodnocení

Hodnocení: 2.86 hvězdiček / Hodnoceno: 7x