Elektrárna v Opatovicích chce energeticky využít komunální odpad a opustit uhlí
16. duben 2022 Redakce Regiony 285 zobrazení 511 slovHejtman Pardubického kraje Martin Netolický a radní pro venkov, životní prostřední a zemědělství Miroslav Krčil navštívili Elektrárny Opatovice, kde jednali s vedením společnosti o projektu na vybudování zařízení pro energetické využití zbytkového komunálního odpadu - ZEVO.
Zařízení je součástí procesu dekarbonizace, kdy se elektrárna zavázala odstoupit od využívání uhlí jako paliva do roku 2030. Zařízení by mělo pokrýt 15 procent ročních dodávek tepla pro Pardubicko, Chrudimsko a Královéhradecko.
„V návaznosti na předpokládaný zákaz skládkování je nutné řešit energetické využívání vytříděného zbytkového komunálního odpadu. Jedním z bodů našeho programového prohlášení je energetické využití těchto komunálních odpadů, což je projekt, který připravuje v rámci svého areálu společnost Elektrárny Opatovice," uvedl hejtman Martin Netolický.
"Jedná se o potenciální zdroj energie, který je součástí širšího projektu dekarbonizace elektrárny. Připravované zařízení, které by mělo být uvedeno do provozu v roce 2028, ročně energeticky využije 150 tisíc tun odpadu a vyrobí 78,5 GWh elektřiny a 615 TJ tepla, což je přibližně 15 procent ročních dodávek tepla,“ dodal Netolický.
Opatovická elektrárna zásobuje teplem širokou aglomeraci Pardubic, Chrudimi a Hradce Králové.
„Vzhledem k existenci stávajících sítí pro vyvedení tepla a elektrické energie je záměr, který sice nebude schopen nahradit uhlí jako jediný zdroj energie, logickým dílkem do skládačky zdrojů vedle zemního plynu a biomasy," řekl radní Miroslav Krčil.
Důležitou součástí projektu je řešení dopravy odpadu pro ZEVO z regionu do areálu elektrárny. Ta je velmi dobře dopravně dostupná s možností napojení na dálniční a železniční síť.
„Je jasné, že v rámci řešení takového spádového zařízení bude nutné řešit též dopravu. Opatovice jsou dobře dostupné jak po silnici, tak po železnici, jelikož z areálu vede železniční vlečka s napojením na železniční trať z Pardubic do Hradce Králové. Nabízí se tak vytvoření sítě dílčích překladišť ve městech u železnice a svoz přímo do elektrárny. Je to téma, o kterém budeme chtít jednat se Správou železnic, protože řada vleček není nyní v provozuschopném stavu, ale z našeho pohledu dává tento způsob přepravy smysl,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický.
Pokud by byla doprava řešena čistě po silnici, předpokládá EOP denně 30 malých nákladních vozů, 30 kamionů a 30 osobních aut pro personál. Nákladní doprava by měla být řešena jen v pracovní dny od 6 do 18 hodin. To vše při dodržení hlukových limitů v lokalitě. Zástupci Elektrárny Opatovice seznámili hejtmana a radního s otázkou emisí v rámci nového plánovaného provozu.
Reklama