Severní Čechy v proměnách času: Šébr, neboli Stožecké sedlo v Lužických horách dělí Ústecký a Liberecký kraj
8. červen 2022 Radek Pešout Vize Česko 1091 zobrazení 323 slovŠebr. Správně Stožecké sedlo v nadmořské výšce 605 m.n.m. v Lužických horách. Tudy prochází hranice dvou krajů - Ústeckého a Libereckého. Tady začíná Šluknovský výběžek, do kterého vedou jen 2 silnice z vnitrozemí Čech: I/9 ze směru Svor, Nový Bor, Česká Lípa. (Článek je součástí seriálu Severní Čechy v proměnách času. Seriál MEDIASHOW v rámci projektu Vize Česko.)
Ta druhá je krajská silnice druhé třídy a je jedinou spojnicí severu s jihem Ústeckého kraje, z České Kamenice do Chřibské okolo Studence 737 m.n.m.
A to je důvod, proč Šluknovský výběžek působí izolovaně od zbytku Česka.
Obě silnice jsou navíc v zimě komplikovaně průjezdné, pravidelné na Šébru stojí kamiony, které kvůli už malé vrstvě sněhu nemohou přes sedlo projet. Často tak zablokují silnici i pro osobní auta.
Zatímco autem ze Šluknova do Děčína je to 60 km, do České Lípy 50 km a do Liberce 65 km, vlakem je to ještě horší. Spojení s Prahou je tak časově komplikované.
Řešením by byla výstavba tunelu pod Šébrem a narovnání železnice. Pod Jedlovou je to hezké v rámci turistiky, avšak pro spojení 55 tis. regionu nedostačující.
Ústecký kraj usiluje o propojení železnice z Varnsdorfu do Rumburku, avšak to záleží i na německé straně, kde koleje by vedly přes Seifhennersdorf.
Naštěstí se podařilo s německou stranou dojednat propojení ze Sebnitz do Dolní Poustevny a od roku 2015 jezdí ve 2 hodinovém taktu vlaky z Děčína do Šluknova a Rumburku přes Bad Schandau a Saské Švýcarsko.
O to samé usiluje Ústecký kraj propojit Moldavu v Krušných horách s Holzhau. Odtud vede železnice do Freibergu, na české straně do Mostu přes Dubí.
DOPORUČUJEME DALŠÍ ČLÁNKY SERIÁLU
Severní Čechy v proměnách času: Šluknov. Jak je to s tou vyloučenou lokalitou?
Severní Čechy v proměnách času: Lovosice mnoha tváří - průmyslová křižovatka
Reklama