Jak na hubnutí: aerobní aktivity či intervalový trénink

5. leden 2022  Redakce   Žena   234 zobrazení  737 slov

K hubnutí neodmyslitelně patří také dostatek pohybu a sport. Každý, kdo chce hubnout, ví, že bez pravidelného sportování to nepůjde. Ale jaký sport je nejvhodnější pro to, aby bylo hubnutí co nejúčinnější?

Cvičící žena, ilustrační foto. Foto PixabayCvičící žena, ilustrační foto. Foto Pixabay

Většina odobrníků se přiklání k názoru, že pro hubnutí jsou vhodné aerobní aktivity, kdy dochází ke spalování tuků v těle.

Reklama

Jsou to všechny sporty, při kterých se tepová frekvence jedince pohybuje v aerobním pásmu. To odpovídá lehké a střední zátěži.

"Nevýhodou" aerobní aktivity je, že se tuky začínají spalovat až po 20-30 minutách a tak by aktivita měla trvat alespoň 45-60 minut.

U začátečníků a netrénovaných osob se aerobní pásmo pohybuje mezi 55-65% maximální tepové frekvence, trénovaní lidé ho mají na 65-80%. Maximální tepovou frekvenci spočítáme tak, že od 220 odečteme svůj věk.

K tomu abychom věděli, zda se držíme v aerobním pásmu, slouží sporttestry. Ty nás upozorní, když se dostaneme mimo aerobní pásmo. To je znamení, že máme zvolnit nebo naopak přidat na tempu. Kdo nemá sporttestr, může využít test s mluvením - v aerobním pásmu ještě lehce prohodíte pár slov, ale několik vět už obtížněji.

Pro lidi s velkou nadváhou jsou ideální sporty kde nedochází k nadměrnému zatěžování kloubů a kostí - tedy chůze, nordic walking nebo jízda na kole. Musí být ale prováděny v dostatečném tempu, aby docházelo ke spalování tuků.

Pro ostatní se hodí sporty v přírodě - běh, jízda na in-line bruslích, jízda na lyžích. Potom jde o různé hodiny alpinningu, aquaaerobiku nebo třeba bosu či pilates. Vhodný je také tanec nebo si můžete nechat sestavit tréninkový plán v posilovně.

Pozor na zumbu, jumping, spinning nebo třeba fitbox. Většinou jsou vedeny ve vysokém tempu a netrénovaní lidé se dostávají spíše do anaerobní zóny.

Podle mého je ale nejdůležitější, aby vás sport bavil a mohli jste ho provozovat pravidelně (alespoň 3-4x týdně). Když se budeme stresovat tím, že cvičíme příliš intenzivně, brzy nás to přestane bavit.

Sama, když jsem začínala běhat, jsem zkoušela držet si tepovku v aerobním pásmu a vůbec mě to nebavilo, protože jsem více šla než běžela. A tak jsem sporttestr zahodila a běhám tak, aby mě to bylo příjemné.

Na úplných začátcích mého hubnutí ale byla nejmenovaná trenérka, se kterou jsem cvičila skoro každý den doma před televizí. Ta využívá ve svých cvičebních programech prvky HIIT (high intensive interval training).

HIIT je intervalový trénink, kdy se cvičí krátký časový úsek při velmi vysokém zatížení a tyto úseky se střídají s odpočinkem. Jde o anaerobní aktivitu, takže tělo spaluje hlavně cukry. Výhodou tohoto cvičení je, že trvá jen  něco málo kolem 20 minut, což jsem velmi ocenila, protože jsem v té době měla malé děti, které mi moc volného času nedopřávaly.

HIIT využívá toho, že po velmi náročném cvičení tělo ještě několik hodin spaluje energii k tomu, aby se zotavilo po zátěži a vy tak spalujete ještě dlouho po cvičení. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že jde o cvičení velmi účinné.

Co z toho všeho tedy plyne? Jaké sporty jsou vhodné pro hubnutí? Podle mého názoru to jsou všechny ty, které vás budou bavit a vydržíte u nich dostatečně dlouho a je jedno jestli jde o aerobní či anaerobní zátěž.

Článek byl poprvé publikován na partnerském webu Evien.cz. Autor: Martina Richterová


Reklama

Autor: Redakce



Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 1x