Zprávy Analýzy Rozhovory Názory Reportáže Podcasty
AI v českých médiích: Na Frekvenci 1 či Expres FM už čte zprávy
Mikrofon

ANALÝZA Rok 2023 byl přelomový v uvedení aplikací pro umělou inteligenci (AI) pro veřejnost. Jakmile ChatGPT či Midjourney byly uvedeny na trh, došlo ke zkoušení. K masivnímu nasazení AI třeba v médiích ale dochází až letos.

Nástroje AI zcela změní pracovní trh a do konce roku 2025 masivněji budou rozšířeny i v mediálních a technologických společnostech směrem k uživateli. O masové rozšíření a propagaci se postarají firmy jako Google či Meta (Facebook, Instagram), z českých firem třeba Seznam.cz. Zcela změní způsob vyhledávání, a tím promění pravidla hry na internetu.

Umělá inteligence umí nejen psát texty, vytvářet syntetizovaný hlas, kreslit obrázky a vytvářet videa, umí zejména pracovat se zdroji a sumarizovat výstupy. A toho chtějí využít i mediální společnosti.

Pokusy o virtuální moderátorku s obrazem již zkusily některé televize. V Česku třeba regionální TV Brno 1 začátkem roku 2024. Velké české televize si na to zatím netroufly, jen loni TV Nova nasadila na horoskopy AI moderátorku, avšak na internetovém portálu TN.cz.

S nasazením virtuálních moderátorů do hlavních zpráv nepočítají. Důvodem je i skutečnost, že moderátoři na velkých komerčních televizích jsou hlavními tvářemi těchto médií. Kategorické ne už vloni řekli i generální ředitelé veřejnoprávních médií: České televize a Českého rozhlasu. Avšak nástroje AI v přípravě programu využívají.

Webové stránky i portály. Moderně s využitím umělé inteligence AI
Webové stránky i portály. Moderně s využitím umělé inteligence AI
Advertorial

Větší využití AI přímo ve vysílání bude v rámci rádia, a to v online prostoru. Syntetizovaný hlas vytvořený umělou inteligencí po vzoru skutečného moderátora Český rozhlas používá u audio verzí svých článků na internetu. Jde o hlas moderátora Pavla Prouzy, který vzešel z interního konkurzu.

Právě audioverze článků jsou typickým mediálním prvkem, kde text je převáděn do audio podoby pomocí AI. Kromě webu Českého rozhlasu ho využívají i mnohé další weby, například Novinky.cz nebo Chip.cz.

AI moderátory využívá Frekvence 1 či Expres FM

V roce 2024 do klasického vysílání s AI hlasem vstoupilo komerční rádio Expres FM. Stanice odbavuje šest různých verzí zpravodajství.

„Systém Xena jsme vyvinuli proto, abychom mohli vysílat v rádiích zprávy bez lidí. Sice je připraví člověk, ale odbaví a odmoderují se samy pomocí syntetizovaných hlasů,“ vysvětlil loni Jiří Špaček ze Seznamu. Expres FM kromě Prahy na šesti dalších regionálních okruzích v Brně, Ústí nad Labem, Plzni, Karlových Varech, Jihlavě a Zlíně a díky AI zvládá na každém odvysílat unikátní zpravodajskou relaci.

Průzkum: Co funguje v online i digitálu pro jednotlivé generace?
Průzkum: Co funguje v online i digitálu pro jednotlivé generace?

Protože regionalizace je pro komerční rádia důležitá, už dnes v FM vysílají reklamní bloky i zpravodajství po regionálních oblastech. Navíc rádiové skupiny o více stanicích využívají i moderátory zpráv ke čtení na více stanicích.

Protože jde často o klasické zpravodajské a servisní informace, syntetizovaný hlas se jeví jako nejméně problematický pro rádiové vysílání. S umělou inteligencí pracuje i Frekvence 1, která rovněž loni zavedla na web AI zprávy.

Jan Špičák, lídr AI týmu v Cognito, společnosti, která pro Frekvenci 1 vyvinula AI zprávy, zdůraznil, že toto je pouze první krok v ambiciózním plánu rozšířit využití tohoto typu umělé inteligence v mediálním obsahu. „Naše vize je, že umělá inteligence převezme těžkou práci spojenou s produkcí obsahu, což umožní kreativcům věnovat se zábavnějším částem projektů.“ Za klíčový ale považuje balanc zachování kvality produkce generovaného obsahu a optimálních nákladů. 

Začleněním prvního automatizovaného AI moderátora do mediálního ekosystému se otevírají dveře k novým možnostem rozvoje v oblasti generování obsahu a prezentace zpráv.

V zahraničí AI moderuje i denní vysílání

Expres FM pokročil s využitím AI více než ostatní rádia. Využívá virtuálního moderátora přímo ve vysílání rádia, avšak jen v nočních hodinách.

S AI moderátory experimentují i v zahraničí. Třeba německé rádio Galaxy pro mladé z Bavorska má AI moderátora pro hitparádu. To digitální Absolut radio provozující několik verzí programu v DAB+ i v online má dokonce jednu celou verzi Absolut AI.

„Absolut Radio AI je první proud, který je moderován umělou inteligencí. Naše AI moderátorka moderuje přes den – a zaručeně s dobrou náladou a nejžhavějšími písněmi. Vysvětluje také vše, co souvisí s umělou inteligencí, jak ji používat a jaké to má výhody,“ píše Absolut Radio ke streamu Absolut Radio AI.

MEDIASHOW Group představuje platformu MEDIASHOW Tech pro webové portály
MEDIASHOW Group představuje platformu MEDIASHOW Tech pro webové portály
Advertorial

Bavorská mediální společnost zcela přiznává, že moderátorka je virtuální. To ale neudělala například rádiová stanice v Austrálii. Rozhlasová stanice CADA několik měsíců vysílala hudební pořad, který uváděla moderátorka s mladým a příjemným hlasem jménem Thy. Posluchači však dlouho netušili, že za mikrofonem nesedí skutečný člověk, ale hlas vytvořený umělou inteligencí.

Vedení stanice přiznalo, že šlo o experiment s novými technologiemi, který měl rozšířit možnosti vysílání a nabídnout nové formy obsahu. Zároveň však čelí výtkám, že zatajením použití AI narušilo důvěru posluchačů.

Teresa Lim z Australské asociace hlasových herců označila postup za klamavý. Kritici volají po větší transparentnosti a označování AI obsahu.

MEDIASHOW.cz je platforma pro generaci X, Y i Z. Portál propojuje text, audio i video
MEDIASHOW.cz je platforma pro generaci X, Y i Z. Portál propojuje text, audio i video
Advertorial

Přihlásit přes Seznam

Regiony

Tip od MEDIASHOW:

Doporučujeme

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama