Nástroje AI zcela změní pracovní trh a do konce roku 2025 masivněji budou rozšířeny i v mediálních a technologických společnostech směrem k uživateli. O masové rozšíření a propagaci se postarají firmy jako Google či Meta (Facebook, Instagram), z českých firem třeba Seznam.cz. Zcela změní způsob vyhledávání, a tím promění pravidla hry na internetu.
Umělá inteligence umí nejen psát texty, vytvářet syntetizovaný hlas, kreslit obrázky a vytvářet videa, umí zejména pracovat se zdroji a sumarizovat výstupy. A toho chtějí využít i mediální společnosti.
Pokusy o virtuální moderátorku s obrazem již zkusily některé televize. V Česku třeba regionální TV Brno 1 začátkem roku 2024. Velké české televize si na to zatím netroufly, jen loni TV Nova nasadila na horoskopy AI moderátorku, avšak na internetovém portálu TN.cz.
S nasazením virtuálních moderátorů do hlavních zpráv nepočítají. Důvodem je i skutečnost, že moderátoři na velkých komerčních televizích jsou hlavními tvářemi těchto médií. Kategorické ne už vloni řekli i generální ředitelé veřejnoprávních médií: České televize a Českého rozhlasu. Avšak nástroje AI v přípravě programu využívají.

Větší využití AI přímo ve vysílání bude v rámci rádia, a to v online prostoru. Syntetizovaný hlas vytvořený umělou inteligencí po vzoru skutečného moderátora Český rozhlas používá u audio verzí svých článků na internetu. Jde o hlas moderátora Pavla Prouzy, který vzešel z interního konkurzu.
Právě audioverze článků jsou typickým mediálním prvkem, kde text je převáděn do audio podoby pomocí AI. Kromě webu Českého rozhlasu ho využívají i mnohé další weby, například Novinky.cz nebo Chip.cz.
AI moderátory využívá Frekvence 1 či Expres FM
V roce 2024 do klasického vysílání s AI hlasem vstoupilo komerční rádio Expres FM. Stanice odbavuje šest různých verzí zpravodajství.
„Systém Xena jsme vyvinuli proto, abychom mohli vysílat v rádiích zprávy bez lidí. Sice je připraví člověk, ale odbaví a odmoderují se samy pomocí syntetizovaných hlasů,“ vysvětlil loni Jiří Špaček ze Seznamu. Expres FM kromě Prahy na šesti dalších regionálních okruzích v Brně, Ústí nad Labem, Plzni, Karlových Varech, Jihlavě a Zlíně a díky AI zvládá na každém odvysílat unikátní zpravodajskou relaci.

Protože regionalizace je pro komerční rádia důležitá, už dnes v FM vysílají reklamní bloky i zpravodajství po regionálních oblastech. Navíc rádiové skupiny o více stanicích využívají i moderátory zpráv ke čtení na více stanicích.
Protože jde často o klasické zpravodajské a servisní informace, syntetizovaný hlas se jeví jako nejméně problematický pro rádiové vysílání. S umělou inteligencí pracuje i Frekvence 1, která rovněž loni zavedla na web AI zprávy.
Jan Špičák, lídr AI týmu v Cognito, společnosti, která pro Frekvenci 1 vyvinula AI zprávy, zdůraznil, že toto je pouze první krok v ambiciózním plánu rozšířit využití tohoto typu umělé inteligence v mediálním obsahu. „Naše vize je, že umělá inteligence převezme těžkou práci spojenou s produkcí obsahu, což umožní kreativcům věnovat se zábavnějším částem projektů.“ Za klíčový ale považuje balanc zachování kvality produkce generovaného obsahu a optimálních nákladů.
Začleněním prvního automatizovaného AI moderátora do mediálního ekosystému se otevírají dveře k novým možnostem rozvoje v oblasti generování obsahu a prezentace zpráv.
V zahraničí AI moderuje i denní vysílání
Expres FM pokročil s využitím AI více než ostatní rádia. Využívá virtuálního moderátora přímo ve vysílání rádia, avšak jen v nočních hodinách.
S AI moderátory experimentují i v zahraničí. Třeba německé rádio Galaxy pro mladé z Bavorska má AI moderátora pro hitparádu. To digitální Absolut radio provozující několik verzí programu v DAB+ i v online má dokonce jednu celou verzi Absolut AI.
„Absolut Radio AI je první proud, který je moderován umělou inteligencí. Naše AI moderátorka moderuje přes den – a zaručeně s dobrou náladou a nejžhavějšími písněmi. Vysvětluje také vše, co souvisí s umělou inteligencí, jak ji používat a jaké to má výhody,“ píše Absolut Radio ke streamu Absolut Radio AI.

Bavorská mediální společnost zcela přiznává, že moderátorka je virtuální. To ale neudělala například rádiová stanice v Austrálii. Rozhlasová stanice CADA několik měsíců vysílala hudební pořad, který uváděla moderátorka s mladým a příjemným hlasem jménem Thy. Posluchači však dlouho netušili, že za mikrofonem nesedí skutečný člověk, ale hlas vytvořený umělou inteligencí.
Vedení stanice přiznalo, že šlo o experiment s novými technologiemi, který měl rozšířit možnosti vysílání a nabídnout nové formy obsahu. Zároveň však čelí výtkám, že zatajením použití AI narušilo důvěru posluchačů.
Teresa Lim z Australské asociace hlasových herců označila postup za klamavý. Kritici volají po větší transparentnosti a označování AI obsahu.
