Zprávy Analýzy Rozhovory Názory Reportáže Podcasty
Audio PR v rádiu, v podcastu či platformách bude na vzestupu
Technologické trendy roku 2025

Redakce ve spolupráci s klientem.

Po textu a videu si razí cestu na scénu audio PR v rádiu. V kombinaci s podcasty a platformami bude propojovat klasický obsah s tím reklamním.

Rok 2025 je zlomový. Nejen, že do tvorby obsahu, marketingu a PR již promlouvají nástroje umělé inteligence (AI), nově v Česku se k nim přidává i audio PR. Formát známý z podcastů si razí cestu do rádia a odtud zpět na obsahové platformy. Jak to bude vypadat?

„Když jsem v roce 2022 promýšlel pro Nemocnici sv. Kříže Žižkov novou obsahovou kampaň na budování značky po transformačním období let 2019 až 2022, volba padla na videospoty. Video je prostě atraktivní a cílem bylo navázat do té doby jen na klasické textové PR v novinách, na webech a sociálních sítích. Potřebovali jsme dostat do popředí emoce,“ vysvětluje Radek Pešout, který v letech 2020 až 2023 stál za marketingovou a komunikační strategií pražské nemocnice ze Žižkova.

Video na YouTube či na Facebook. Módní marketingový styl v roce 2022 i 2023. Už nestačily fotografie, vše se muselo rozhýbat.

Od fotografiií k videím a nově k audiu

„Fotografie reálné i marketingové. Velké fotografické seriály. Vnímám to jako mezistupeň mezi klasickým PR textem, který byl dominantní v klasickém tištěném tisku. Ať už noviny, časopisy či různé tiskoviny – ty všechny žily z tištěné inzerce, advertorialů a obrazových inzerátů. Ta doba pomalu končí, tak jako samotné noviny. Trend převzaly sociální sítě,“ vysvětluje Radek Pešout.

Avšak i Facebook, Instagram či TikTok mají své limity. Jsou to uzavřené ekosystémy, které fungují na principu algoritmů. Nově k nim po roce 2025 masivněji bude promlouvat AI.

„V podstatě organický obsah je bez kontroly, kam skutečně míří. Abyste měli co největší rozsah, musíte neustále přidávat virální obsah. Na tom jsou postaveny sociální sítě. Ale když potřebujeme něco pořádně vysvětlit? Jak to udělat? V Nemocnici sv. Kříže Žižkov jsme šli cestou edukačních videospotů,“ vysvětluje Radek Pešout.

Proto vznikly spoty pro ambulanci plicní, gastroenterologii i pro kardiologii. Cílem bylo podpořit prevenci, aktivně vyzvat pacienty k návštěve lékaře a do dvou minut vysvětlit vše podstatné. Videa jsou ke shlédnutí zde.

„V podstatě jste měli audiostopu, se kterou se dalo dále pracovat, ale nebylo jak,“ vysvětluje Radek Pešout.

„Už tehdy jsem přemýšlel, že by bylo vhodné to nějak propojit s rádiem. A tak jsem kontaktoval obě mediazastupitelství Media Club a Radiohouse, která prodávají rádiovou reklamu. Nabízeli mi jen klasické regionální spoty. Potřeboval jsem jen Prahu a spíše audio PR. Vybrané stanice jako Radio Impuls, Kiss či Blaník mi to tehdy ani neumožnili. Natož kampaň zasadit do nějakého kontextu. Psal se rok 2023.“

Je rádio sexy, nebo už ne?

„Přestože jsem měl v plánu na videokampaň na sociálních sítích a na YouTube navázat i rádio, nebyla možnost to nějak pojmout či uchopit. Prostě jen klasický rádiový spot, který pro prezentaci prevence a zdravotnického zařízení je naprosto nevhodný. Proto jsem o podzimním pokračování audio kampaně, opustil. Zaměřili jsme se opět na video a tentokrát na produkci hudebního videoklipu. Natočili jsme klip s violoncellistou Petrem Špačkem a uvedli to jako podzimní kampaň pro rok 2023,“ vzpomíná Radek Pešout.

Jaká byla čísla? Na YouTube kanále nemocnice přes 339 tisíc shlédnutí, na kanálu Petra Špačka dalších 13 tisíc. Edukační videa viděly na YouTube další desítky tisíc (gastroenterologie 93 tisíc, plicní 60 tisíc, kardiologie 81 tisíc). Další desítky tisíc pak na sociální síti Facebook.

„Když vidíte tato čísla a ta se vám promítnou v objednávkách do ordinací, tak máte opravdu rychlé vyhodnocení a vidíte efektivitu kampaně. Jenže je to časově vše náročné na produkci i casting. V podstatě máte produkci a natáčíte mnoho záběrů, které musí mít myšlenku a děj. Navíc to musí dobře vypadat. Ne každému se do toho chce, natož to opakovat. Pak se vám ale komunikační linka může rozpadnout a vše co jste vybudovali, pak už nemá pokračování a návaznost,“ odtajňuje Radek Pešout.

„Navíc po takové kampani se od vás očekává, že příště překvapíte něčím dalším a větším. Řešit to lze právě audiem,“ říká Radek Pešout.

Má smysl dělat firemní podcast?

Jenže vyvstává otázka, jak v dnešní době dělat další podcast, když jich je všude mnoho. Navíc v podstatě podcast firemní.

„Idea podcastu není špatná, ale je je vhodné to řešit komplexně. Mít to zakomponované do delší kampaně i s okolním PR. Nenatočit podcast, umístit ho do podcastových aplikací či na web a tam to nechat. Vytvářet kolem toho příběh. Klasický storytelling,“ nabízí řešení Radek Pešout.

Takové kampaně potřebují kreativní tým či jednotlivce, který se na marketing a PR značky dívá komplexně.

„Když jsem měl ne zrovna v roce 2023 dobrou zkušenost s rádiem jako mediatypem u stávajících mediálních skupin, vyhlížel jsem DAB+, tedy digitální rádio, pro které nepotřebujete být připojeni k internetu. Prostě někoho nového, progresivního, někoho, kdo to uchopí lépe a pochopí potřeby marketingu a PR po roce 2024,“ uvažuje Radek Pešout.

Na podzim 2023 začíná pro Prahu a část Čech vysílat nové DAB+ Radio Energic. „Poslouchal jsem ho jak posluchač a líbil se mi hudební formát. Sice pro zdravotnictví byl nevhodný, neboť potřebujete aspoň mít posluchače od 35 let výše. Mladý posluchač se cítí zdravý a na prevenci opravdu nedá. Vnímá to tak, že stále celý život má před sebou. Navíc ani nebylo kam případné sdělení umístit. Byl to proud hudby a mluvené slovo bylo spíše o tom, kolik je zrovna hodin. A tak jsem v březnu kontaktoval majitele rádia, zda se můžeme setkat,“ prozrazuje Radek Pešout.

Co je audio PR na DAB+ a FM rádiu?

Nastíněn byl základní rámec, že v mluveném slově by rádio mělo více akcentovat lifestylová témata. A oscilovat mezi běžnými vstupy a reklamními vsuvkami, neboli Audio PR.

Audio PR v rádiu“ je zkratka pro „audio public relations“, tedy public relations, které se zaměřují na audio formáty. Jednoduše řečeno, „audio PR v rádiu“ znamená, jak efektivně využít audio formáty k budování brandu, komunikaci s veřejností a dosažení cílů PR.

Aby takové rádio získalo posluchače, kteří budou s lifestylovými vstupy srozuměni, naopak je vyhledávat a poslouchat, musí mít takové rádio jasný positioning. „Právě v tom vidím přidanou hodnotu nových DAB+ rádií a po určité programové transformaci u FM stanic. Proto jsem v září 2024 pro Mediář.cz napsal poměrně úderný článek s výzvou: Markeťáci v agenturách a firmách míří do pasti. Teď to mohou změnit.

V článku se psalo: „Z pohledu digitálních, mediálních i PR agentur v podstatě nový mediální nosič (rádio) reklamních a PR sdělení, s efektem lineárního klasického rádia. Avšak s možnostmi audio PR, audio OOH a budoucí personalizací.“

A článek dále pokračoval: „Od září 2024 Radio Energic vysílá propracovaný komerční formát s cílením na novou českou hudební vlnu a lifestylové moderátorské vstupy a podcasty do délky 2,5 minut. Díky tomu je vysílání dynamické a vhodně umožňuje sdělovat vše podstatné dle zákona o vysílání. Kromě radiospotu lze objednat audio PR, u kterého lze vysvětlovat vše, co byste museli napsat. Mladí stále více poslouchají podcasty právě proto, že neradi čtou. Jenže audio PR není rozhovor, je to moderátorský vstup někoho, kdo je staničním hlasem a umí mluvit na mikrofon. Tím, jak se v proudovém vysílání to neustále opakuje, má to vyšší účinek. A to lze pak dát na weby i sociální sítě.“

Začíná nový trend audia PR?

Úplně stejnou cestou mohou jít FM rádia, která postupně vstupují do platformy DAB+ a kombinují tak i s online platformou lineární vysílání, moderátorský vstup, rádiový spot, podcast a sociální sítě. Nejnověji to nabízí mediazastupitelství Radiohouse a první kampaň odvysílala na Rádiu Blaník.

„Je to přesně ten trend, díky kterému mohou rádia rozšířit možnosti příjmů i mimo klasické rádiové spoty a naopak nová DAB+ rádia získat způsob financování. A klienti konečně opět najít kouzlo PR kampaně v rádiu. Přestože všichni teď razí cestu sociálních sítí a z půodcastů vlastně všichni dělají videovlogy, klasický audioposlech je zajímavá forma reklamy, která pokud je udělána dobře, není násilná,“ vysvětluje Radek Pešout.

Ten se podílel od dubna 2024 do května 2025 na rozvoji DAB+ trhu, aby byl formát Audio PR přijat v B2B segmentu. „Tento formát a celkové kampaně využívající tento mix rádia, podcastu, audia a videa se sociálními sítěmi bude ještě nutné propagovat u firem i jednotlivců, kteří se na to budou muset teprve naučit. Je to prostě neco nového,“ uzavírá Radek Pešout.

V případě zájmu o audio PR napište na pesout@mediashow.cz.

Text vznikl ve spolupráci s agenturou PR Nest Media vystupující pod značkou MEDIASHOW Digital.

Přihlásit přes Seznam

Regiony

Tip od MEDIASHOW:

Doporučujeme

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama