Zprávy Analýzy Rozhovory Názory Reportáže Podcasty
Digital AI 2025+: Návod, jak v online a digitálu reagovat na trendy
Technologické trendy roku 2025

MEDIASHOW.cz není autorem a neovlivňuje jeho obsah.

Rok 2025 je přelomovým rokem pro internet, a to kvůli zavádění nástrojů a asistentů umělé inteligence (AI). Návod, jak reagovat, přináší strategie Digital AI 2025+.

Umělá inteligence mění internet zevnitř. ChatGPT, nástroj společnosti OpenAI, se poprvé v historii dostal mezi pět nejnavštěvovanějších webů světa. Analýza AppLogic zveřejněná českou firmou ComSource ukazuje, že AI asistenty jako ChatGPT, Copilot nebo Gemini už na konci loňského roku používalo 7 % domácností s pevným internetem a 4 % mobilních uživatelů po celém světě.

Výhodou AI asistentů je podle Jaroslava Cihelky z ComSource i jednodušší forma práce s dotazem: „Například z pohledu běžného uživatele dnes již nemusím řešit volbu správných klíčových slov při vyhledávání, ale mohu položit otázku a dostanu okamžitě odpověď. Ta se navíc obvykle dobře čte, protože AI používá konverzační styl.“

Google a Seznam.cz využívá AI

Google reaguje integrací funkcí umělé inteligence přímo do výsledků vyhledávání.

Uživatelé v Česku se mohou ve vyhledávání Googlu setkat s novinkou: odpovědí na dotazy, který vygenerovala generativní umělá inteligence. Tzv. Přehledy od AI (AI Overviews) se zobrazují u některých dotazů na nejvyšší pozici stránky s výsledky vyhledávání – nad komerčními odkazy i nad organickými výsledky hledání. 

Webové stránky i portály. Moderně s využitím umělé inteligence AI
Webové stránky i portály. Moderně s využitím umělé inteligence AI
Advertorial

Souhrny informací vygenerované AI začal v lednu 2025 nabízet ve svém vyhledávači také český Seznam.cz.

Strategie Digital AI 2025+

Technologická firma MEDIASHOW Group se v roce 2023 zamyslela nad myšlenkou, jak může AI změnit mediální prostředí – a to zejména internet. Proto u MEDIASHOW Digital poptala tvorbu strategie, která by odpověděla na základní otázky a jak by měl vypadat ekosystém v nové éře internetu po implementaci nástrojů AI. V rámci průzkumu: Co funguje v online i digitálu pro jednotlivé generace? byla zjištění přenesena do tvorby strategie.

Jak vyplývá z aktuálního vývoje, mění se způsob vyhledávání na internetu – ať už u stolních počítačů či v mobilech. Dva dominantní hráči – tedy Google a Seznam.cz – mají konkurenci např. v aplikacích ChatGPT. Tato aplikace dokáže vyhledat a strukturovaně odpovědět na dotazy, navíc konverzačním způsobem, a uživatel nemá potřebu navštívit přímo vyhledávač typu Google nebo Seznam.cz. Tím pádem se nedostane ani k jednotlivým výsledkům vyhledávání a nabídce externích odkazů. Uživatel ani nepřijde do styku s externím webem.

Průzkum: Co funguje v online i digitálu pro jednotlivé generace?
Průzkum: Co funguje v online i digitálu pro jednotlivé generace?

Google je technologicky připraven výrazně zjednodušit například rezervaci letenek. Podobné je to i u zpravodajských webů, avšak s nástupem AI klesá význam vyhledávače Google a také jeho dohod se zpravodajskými weby. Podle profesorky Claudie Bünteové, jak napsal web Echo24.cz, je navíc současný reklamní model Googlu ohrožen: „Obchodní model Googlu s reklamami ve vyhledávání je zničen.“ K podobnému závěru dochází i portály, které kvůli AI souhrnům přišly o návštěvnost.

Na tato rizika odpovídá strategie Digital AI 2025+.

Portály se značkou, které vytvoří pro okolí ekosystém

Jako první na změny musí reagovat tradiční mediální společnosti a technologické firmy provozující obsahové weby. Éra mnoha webů chovajících se jako online magazín, je na ústupu. Tato strategie vznikala i kvůli SEO odkazům, kdy cílem bylo mít co nejvíce prolinků z mnoha desítek obsahových webů. Tato strategie byla zejména kvůli vyhledávači Google.

MEDIASHOW Group představuje platformu MEDIASHOW Tech pro webové portály
MEDIASHOW Group představuje platformu MEDIASHOW Tech pro webové portály
Advertorial

Tím, jak Google přes AI bude shromaždovat a sumarizovat odpovědi přímo na své platformě, nebude důvod odcházet na externí weby. Cílem je tedy veškerý obsah umisťovat do platformy. Na trhu tak může vzniknout několik silných platforem, které budou komunikovat značku a budovat její positioning.

Tyto obsahové platformy navíc budou muset shromáždit obsah pro všechny relevantní cílové skupiny z generací Z, Y, X, Baby boomers. Každá z těchto generací přitom vyžaduje jiný typ obsahu a formu či způsob zpracování. Tyto platformy navíc budou muset být multimediální, neboť velkým konkurentem jsou sociální sítě. Vedle Facebooku zejména Instagram i TikTok, a samozřejmě YouTube.

Na takto vytvořený obsahový základ dojde k napojení externích třetích stran, ať už z řady tvůrců obsahu či firem, institucí nebo obchodníků. Dnes tyto externí třetí strany fungují jako inzerenti, avšak není vyloučeno, že portály budou schopny kolem sebe postavit i vlastní prodejní služby, které budou provozovat.

Jak zapojit externí třetí strany do ekosystému obsahové platformy

Velkým úkolem bude zapojení externích třetích stran do obsahové platformy. Řešením pro tvůrce obsahu je integrace přímo do platformy. Pokud tvůrce bude mít silnou značku, jeho zapojení do více platforem v rámci nově vznikajícího trhu, zajistí značce vyšší zásah a dosah.

Další externí třetí stranou jsou typicky obchodníci a poskytovatelé služeb. Jejich samostatné webové prezentace budou mít nadále smysl, avšak nemohou fungovat jako nástěnky. Musí mít i uživatelsky atraktivní obsah v podobě blogů, a stále více i multimedií – audio a video. I tyto obsahové prvky je možné integrovat do obsahových formátů. To platí i pro klasické PR nástroje.

MEDIASHOW.cz je platforma pro generaci X, Y i Z. Portál propojuje text, audio i video
MEDIASHOW.cz je platforma pro generaci X, Y i Z. Portál propojuje text, audio i video
Advertorial

Avšak bude nutné, aby všechny webové stránky odpovídaly novému trendu, který přichází s rokem 2025. Na to odpovídá platforma MEDIASHOW Tech, která je pomocí modulů uceleným řešením pro externí třetí strany. Ty pak mohou své webové prezentace napojit a integrovat do obsahových platforem. Zároveň budou připraveny pro nástroje a asistenty AI, což je nový trend pro nadcházející roky.

Pokud se chcete dozvědět více, kontaktujte nás na emailu obchod@mediashow.cz.

MEDIASHOW Group je technologická společnost propojující digitální informační nástroje pod obchodní značkou MEDIASHOW Tech. Na této platformě je provozován portál MEDIASHOW.cz.

Přihlásit přes Seznam

Regiony

Tip od MEDIASHOW:

Doporučujeme

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama