Technologie digitálního vysílání je v Česku známa a funguje. Zejména v televizním vysílání už nic jiného není. Přechod na digitální příjem televize na tzv. klasickou anténu probíhal od roku 2006 a nyní už je v provozu technologie DVB-T2. Jiná situace je v rozhlasovém vysílání.
V digitálním vysílání v režimu DAB+ probíhá tzv. experimentální vysílání a finální multiplexové sítě jsou známy až od ledna 2024. Výstavba vysílačů bude teprve probíhat.
Sice Český rozhlas a všechny jeho stanice již vysílají digitálně a na vybraných územích, zejména v Praze, vysílají i některé soukromé stanice, ale ta hlavní fáze přichází až nyní.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v aukci prodal vysílací sítě, tedy multiplexy, provozovatelům vysílačů. Ti musí vybudovat síť a následně pro ně získat vysílatele rádií. Prostoru bude hodně. Kolik stanic nakonec bude a zda se vůbec uživí, to je zatím nejasné.
Osm subjektů postaví digitální sítě pro rádio
Všech osm subjektů, které vydražily kmitočtové příděly pro připravované komerční DAB+ multiplexy, získalo od ČTÚ potřebné oprávnění. Podmínkou bylo zaplacení částky, která vyplynula z uplynulé aukce.
Telekomunikační firmy mohou budovat své DAB+ multiplexy pro komerční stanice. Celoplošné sítě do 18 měsíců pokryjí 50 % obyvatel a dálnic. Za dalších 12 měsíců pokryjí 80 % obyvatel a dálnic. Regionální vysílání pokryje 40 % obyvatel příslušného regionu do 24 měsíců a za dalších 24 měsíců následně 70 % obyvatel regionu.
Digitální rádia budou tvořit zejména současní vysílatelé
Na digitální rádio před lety spoléhali mnozí zájemci o rozhlasové vysílání. Avšak kvůli až desetiletým průtahům mnozí nevydrželi. Stávající hráči na českém rádiovém trhu navíc uhájili, že FM pásmo bude zachováno bez vypínání. Tudíž digitální vysílání přes DAB+, což je příjem rádia na klasickou anténu, zůstává s FM.
To je komplikace jak pro nové hráče, kteří by chtěli vstoupit do terestrického vysílání a nespoléhat se jen na internet. A také pro současné vysílatele, kteří musí financovat přenos ve dvou platformách. Navíc vznikne konkurence s novými stanicemi. Počet posluchačů přitom klesá.
Jisté je, že do digitálního vysílání se zapojí hlavní mediální domy na rádiovém trhu. Ať už vysílatelé okolo Evropy 2 a Frekvence 1, tak rádia Kiss. To platí i o Rádiu Impuls nebo Rádia Blaník se sítí Hitrádií.
Prostor pro nové hráče na digitálním rádiovém trhu
Kromě stávajících stanic pravděpodobně do digitálního vysílání vstoupí i nové stanice s menšinovými žánry, které vysílají přes internetový stream. V digitálním vysílání jsou už nyní i menší hráči, kteří se snaží udržet vysílání či ho teprve rozjíždí.
Mezi takové budoucí rádiové stanice v digitálním prostředí přes DAB+ má být i Rádio Energic. To zkusí „prorazit“ v mladší cílové skupině 20 – 40 let, s hudebním formátem CHR a TOP 40 nejnovějšími hity. Už nyní od konce září 2023, kdy vysílá v zahajovací fázi, rozvíjí ranní moderovaný blok a moderátoři mají být po celý den.
Zatímco ostatní stávající vysílatelé usilují o starší posluchače a v tomto segmentu začíná být poměrně těsno, Rádio Energic míří opačným směrem. Bude „lovit“ posluchače mezi těmi, kteří spíše poslouchají Evropu 2 či Fajn Rádio.