Do Česka přichází trend ze zahraničí. Čeká nás placení za obsah na internetu. Akcelerátorem změn je především Google, který má dominantní postavení v používání prohlížečů. V Česku se k němu přidává Seznam.cz. Ten zatím své služby a obsah za paywall zcela neuzavře, ale v budoucnu to vyloučeno není.
Seznam.cz přitom celé roky přesvědčoval, že „služby a obsah jsou zdarma“. Firma má příjmy zejména z bannerové a kontextové reklamy, proto v minulých letech vytvořila silné obsahové produkty. Díky domovské stránce je Seznam silným hráčem i na poli obsahu. Firma se tak vklínila mezi velké vydavatele, kteří na internet překlápěli novinové produkty. Seznam tak činil spoluprací s vydavatelem deníku Právo, kterého plně ovládl.
Všichni tito vydavatelé mají příjmy z bannerové cílené reklamy, která uživatelům zobrazuje reklamu podle jejich zájmů. V podstatě je „sleduje“ na základě cookies třetích stran. Tento dlouholetý, více jak patnáctiletý model, skončí. A tím vydavatele obsahových webů dostává do potíží.
Placený obsah na webech Seznamu a Blesku
Aktuálně začala firma provozující Seznam zpoplatňovat své weby všem, kteří odmítají cílenou reklamu. Služby a stránky zobrazující necílenou reklamu budou jen pro předplatitele. Oznámil to na síti X vlastník Ivo Lukačovič. Informační lišty už byly nasazeny na stránky.
Necílená reklama bude za paywallem. Ostatní uživatelé, kteří nechtějí platit, musí odsouhlasit sdílení dat o zařízení a poloze, o navštívených webech. Zobrazí se jim cílená i necílená reklama.
Obdobně postupuje i vydavatel Blesku, tedy Czech News Center. Ten rovněž nabízí uživatelům výběr – buď platit daty nebo mít předplatné. Ovšem v případě tohoto vydavatele je to spíše další produkt k prémiovému obsahu, který je zpoplatněn dlouhodobě. Tento typ obsahu Seznam zatím nenabízí, ale už to nevylučuje.
Konec cookies třetích stran
Impulsem těchto změn je očekávaný konec cookies třetích stran ze strany globálního Google, který to neumožní ve svých prohlížečích. Tím obsahovým webům se hroutí obchodní model s cílenou internetovou reklamou. Necílená reklama je podle Seznamu prodělečná.
„Motivací k tomuto kroku je fakt, že za necílenou reklamu klienti zaplatí maximálně 30 procent až 50 procent ceny toho co za cílenou. Necílenou reklamu prostě nechtějí. Naprosto chápu, ze uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ale uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás prodělečný. Nezaplatí nám elektřinu, hardware, lidské zdroje, výrobu obsahu. Od těchto uživatelů chceme 79 korun měsíčně. Například Mapy.cz a SeznamZpravy bychom nebyli schopni necílenou reklamou uživit,“ doplnil na síti X Ivo Lukačovič.
A nakonec má i v Seznamu vzniknout třetí režim
Podle něj se ještě chystá třetí režim na webech a službách Seznam.cz „Seznam bez reklamy“.
„Tento model se do spuštění paywallu nestihl a bude přidán později.“ „Pokud se rozhodnete pro cílenou reklamu, pak vaše data jsou plně anonymizována a technicky je velice obtížně z těchto dat zpětně zjistit, kdo vlastně jste,“ tvrdí Lukačovič.